sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Ehdoton ykkönen

Torstain tunnin tiesin jo etukäteen olevan puomitunti. Mulla on semmoinen viha-rakkaus -suhde puomitunteihin, toisaalta vihaan niitä ja toisaalta taas tykkään niistä. Tallille tullessa mulla oli fiilis, että tunti ei todellakaan menisi putkeen - olinhan kaikenlisäksi jälleen myöhässä. Tuntilistaa katsoessa kuitenkin yllätyin positiivisesti, sillä listalla luki kohdallani Ruttu. Rutulla en ollut sileällä mennytkään sitten kevään epäonnistuneiden kisojen. Kerkesin jo säikähtää, että hevonen on ulkona karsinan ollessa tyhjä, mutta tuntilistan tarkistuksen jälkeen huokaisin helpotuksesta, sillä hevonen oli jo tunnilla. Mulla olikin yhtäkkiä aikaa, joten autoin sitten tarpeen vaatiessa muita ryhmäläisiä.
Vanhaa kuvaa elokuulta 2015. Miten ihmeessä oon saanut väännettyä ton nilkan noin.... (C) Minka/Pinja
Tunti pidettiin kentällä, sillä ilma oli kylmyydestä huolimatta hyvä ratsastukseen. Mulle tuli heti todella kotoisa olo Rutun selässä ja se sai hymyn mun huulille. Kenttää oli lyhennetty hieman toisesta päädystä, olisiko ns. "rajapuomi" ollut noin viiden metrin päässä aidasta. Pituushalkaisijan ja BRM-sivun uran välissä oli kaksi neljän ravipuomin sarjaa suorassa linjassa ja pituushalkaisijalla oli kaksi puomia, toinen (rajatun) kentän keskellä ja toinen L-päädyssä pääty-ympyrän mallissa. Lisäksi meillä oli H-kulmassa kolme puomia kaarteessa. Käveltyämme tovin aloimme verkkaamaan ensin oikeassa kierroksessa. Tulimme puomilinjan ja tehtiin toiselle pitkälle sivulle puomien kohdalle voltit. Mulla oli alkuun nappulat hieman hukassa, kun olen syksyn mennyt oikeastaan täysin poneilla. Puomit sujuivat ihan kivasti, mutta volteilla tuntui, ettei hevonen taivu yhtikäs mihinkään suuntaan. Pikkuhiljaa alkoi tehtävä sujumaan paremmin ja paremmin, myös volttien osalta, ja aloin löytämään oikeita nappuloitakin viimeistään vasempaan kierrokseen.

Alettiin tulemaan sitten avotaivutusta. Tultiin BRM-sivulle ja hieman R-kirjaimen jälkeen alettiin tekemään avoa, jota jatkettiin kulman läpi lyhyen sivun keskelle (muistakaa, että meillä oli lyhennetty kenttä), jossa suoristus. Tästä kulmaan ylittäen kolme puomia, suoristuksen jälkeen laukannosto ja pääty-ympyrä L-päätyyn puomit ylittäen. Tultiin avo ensimmäisellä kierroksella käynnissä. Ruttu oli tässä tehtävässä todella helppo ja mukava. Sain keskityttyä hyvin pohkeen paikkaan, sillä hevoselle riitti todella pienikin apu. Alkuun sain olla puomien jälkeen etenkin ravissa tarkkana, etten huomaamattani purista pohkeella tai kannuksella, monesti hevonen oli nimittäin lähdössä jo aikaisemmin laukkaamaan kuin minä - ja syy tosiaan löytyi omasta jalasta. Ruttu tuntui laukassakin todella hyvältä. Raviavoissakaan ei ollut mitään ongelmaa. Jäätiin sitten laukkaamaan kaikki pääty-ympyrälle. Etsittiin sopivan tempoista laukkaa ja yritettiin katsoa sopivat askeleet puomeille. Tää sujui yllättävän hyvin. Ajattelin ensin, ettei tästä tule yhtään mitään - laukan säätely on ollut mulle aina hankalaa ja erityisesti nyt, kun mukana oli neljä ponia ja Lätty meidän lisäksi, oli aika mielenkiintoista kun piti aina tehdä ylimääräisiä voltteja ellei tahtonut ravisiirtymistä. Tehtiin sitten hetken kuluttua laukanvaihto keskellä olevalla puomilla ja se meni heti kerrasta oikein!

Toiseen suuntaan aloitettiin sitten hieman haastavampi tehtävä, jota tehtiin muistaakseni kaksi kierrosta. Käyntisulkua C-päädystä kulman läpi, pohkeenväistö jälkimmäiselle puomisarjalle ja puomisarjan jälkeen väistö takaisin uralle. Toiselle pitkälle sivulle aloitettiin avotaivutus hieman ennen sivun keskipistettä ja kulmaan kulmapuomit. Väistöt olivat todella jyrkkiä, joka oli hieman huono juttu. Sulkua jouduin jälleen hieman muistelemaan, että miten se menikään, enkä myöskään tiennyt miten hyvin Ruttu niitä osaa - en ollut niitä sillä ikinä tehnyt ennen tuntia. Loppujen lopuksi jo heti ensimmäisellä kerralla sulku oli todella hyvä! Heti perään tullut väistö ei niinkään sujunut, meni todella tiukille että pääsimme puomeille. Toisen kierroksen jälkeen tehtävää muutettiin hieman. Tehtävään tultiin ravissa ja se aloitettiin samalla sulkutaivutuksella kuin käynnissäkin. Suoristuksen jälkeen laukannosto ja pääty-ympyrä. Ravisiirtyminen, avotaivutus samaan kohtaan kuin aikaisemminkin ja kulmapuomit. Tässäkään ei ollut mitään ongelmaa, tasaisen varmasti suoritimme kaikki tehtävät. Loppuun kokoonnuttiin jälleen laukkaympyrälle ja tähän suuntaan saatiin ehdottomasti parasta laukkaa koko tunnilla! Sain vähän työstettyäkin sitä ja aivan kuin hevonen olisi vähän jopa myödännytkin siinä samalla.
Ihan loppuun tultiin vasemmassa kierroksessa vielä kevyessä ravissa puomisarjat, jonka jälkeen istuttiin harjoitusraviin, tultiin kulmapuomit ja tehtiin uralla sulkutaivutus. Tehtiin tämä muutaman kerran ja jokaisella kierroksella Ruttu teki hienosti kaiken mitä pyysinkin. Kaksi tuntia vaati varmasti paljon, sillä hevonen oli aivan hiestä märkä tuodessani sen talliin. Loimitin Rutun varusteiden purkamisen jälkeen ja mua hieman nauratti kuinka utelias hevonen Ruttu lopulta onkaan. Korvat hörössä seuraili koko ajan mun puuhiani. Jälleen yksi syy, miksi Ruttu on mulle ehdoton ykkönen tuolla ♥

Kuten muutama postaus sitten mainitsin jotakin kisapohdinnoista. Pari kolme viikkoa sitten - olisiko ollut silloin kun hyppäsin Patulla - selailin tuntilistaa menneeltä syksyltä ja tein tarkan huomion, että Ruttu oli hypännyt viimeksi elokuun puolella. Mulle kerrottiinkin, että Ruttu on otettu ainakin toistaiseksi pois estetunneilta. Syy on mun tiedossa, mutta sitä en koe tarpeelliseksi kertoa täällä - kaiken lisäksi kun ei tiedä, kuinka pitkään hevonen on poissa estetunneilta. Voi olla, että jotain helppoja tunteja tulee käymään nytkin, paha sanoa. Ei ole mitään jännevammoja tai luonteeseen liittyvää, niitä ei tarvitse pelätä. Tietysti harmittava päätös minun kannaltani, Rutulla kun olisin mieluusti kisannut. Koulukisoihin olen Rutun kanssa tähtäämässä tänäkin syksynä mikäli kisat tulevat, mutta estepuolen hevonen on mulle täysin hakusessa. Monta vaihtoehtoa olen käynyt läpi, mutta mikään ei tunnu hyvältä mulle kisoihin. Noh, täytyy Marjon kanssa jutella asiasta myöhemmin - kisaamaan kuitenkin haluan myös estepuolella.

Onko teillä vaihtunut tai vaihtumassa kisahevonen? Kuinka nopeasti löysit uuden?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti